Nel luglio 1966, il Ministry of Defence (MOD) emetteva il contratto denominato WV5101, con il quale commissionava alla Land Rover un lotto di sei esemplari preserie dell’Half Ton inizialmente classificati come Rover Mk1 ¼ Ton 4×4.
I mezzi appartenenti a tale contratto vennero utilizzati per effettuare prove e valutazioni, prima dell’emissione di un primo ordine di quello che sarebbe stato il veicolo di serie, dal Fighting Vehicle Research and Development Establishment – FVRDE.
Dei sei esemplari preserie che vennero costruiti, due furono allestiti con guida sinistra (LHD) e gli altri quattro con guida destra (RHD).
Le targhe con le lettere “SP” erano attribuite ai prototipi e stanno ad indicare “Special Project”.
Ad oggi risultavano esistenti solo due esemplari appartenenti al primo lotto di produzione e solo uno di essi completamente restaurato.
Durante il mese di luglio 2015, abbiamo avuto il piacere di scoprire l’esistenza di 00SP17, appena restaurata, di cui vi raccontiamo la storia.
“Far rivivere un pezzo di storia” – è questo l’obiettivo che si è dato Andrew Starkey nell’affrontare il restauro completo di 00SP17 e posso dirvi che è riuscito perfettamente nel suo intento!
Era da parecchio tempo che Andrew era alla caccia di un bell’esemplare di Rover 1 e quando nel 2010, si è imbattuto casualmente in 00SP17,non ha saputo resistere alla tentazione di acquistarlo, ben sapendo che il restauro non sarebbe stato semplice.
Il veicolo, uscito dagli stabilimenti di Solihull il 16 maggio 1966, è un FFR (Fitted for Radio) LHD, dismesso dall’FVRDE nel 1970, dopo di che è passato di mano ben quattordici volte prima di divenire proprietà di Andrew.
Ovviamente c’era bisogno di un restauro attento e completo.
Con pazienza e l’aiuto di vari specialisti, Andrew si è messo all’opera, smontando completamente il veicolo, risanando il telaio nei punti più corrosi ed applicando una nuova traversa posteriore.
Anche il bulkhead è stato sottoposto ad un risanamento generale, così come tutti i componenti della carrozzeria.
Dopo pazienti ricerche, uno dopo l’altro, sono stati reperiti tutti i ricambi corretti, mentre alcuni non più disponibili sono stati riprodotti fedelmente agli originali.
Il motore è un unità ricondizionata proveniente da uno stock del REME, il cambio e gli assali sono stati sottoposti ad un’accurata revisione da un officina specializzata di fiducia di Andrew.
L’impianto elettrico è stato completamente sostituito e gli strumenti sono stati revisionati a nuovo da un laboratorio specializzato.
Il restauro è durato circa tre anni ed ha richiesto un notevole impegno, anche a livello finanziario, ma il risultato è stupefacente: La Lightweight sembra appena uscita dalla fabbrica.
Puoi leggere l’articolo completo su Land Italia magazine 28
The restoration of 00SP17
“Reliving a piece of history” – this was the task Andrew Starkey gave himself when he set out to completely restore 00SP17, and I can say he has done an excellent job in doing so too!
It had been quite some time that Andrew was on the lookout for the right example of a Rover 1 and when, in 2010, he casually bumped into00SP17, he simply could’nt resist the tempation to buying, knowing very well that the rebuild would not have been an simple one either.
The vehicle left the Solihull establishment on may 16th 1966, it was an FFR (Fitted For Radio) LHD, dismissed form FVRDE in 1970, after which it changed hands a whopping 14 times before Andrew took possession.
Obviously there was much work to be done, for a complete and detailed rebuild.
With much patience and help from various specialists, Andrew started the job of completely dismantling the vehicle. Reduced to just the bare ladder frame chassis, replacing the rear cross member and getting rid of all the rust and corrosion that had set in over the years. Even the bulkhead needed much work to bring it upto scratch, as with much of the rest of the body panels.
After patient reasearch, one after one all the correct parts were sought after, whilst those parts that were no longer available were specially recreated or manufactured for the job, reproducing them to an exact loyal specification.
The engine is a reconditioned unit which came from the REME stock, the gearbox and axles underwent a full overhaul by a specialist workshop trusted by Andrew.
The electrics of the vehicle, the full wiring has been completely renewed, and all the instruments dials and switches totally reconditioned by a specialist workshop all returning to pristine condition.
The rebuild took the best part of three years, and required a noticeable amount of envolvement on Andrew’s behalf, and as you’d imagine quite an important sum of money too!
But the end result is to say the least fantastic, this Lightweight looks like it just rolled off the assembly line. 00SP17 has recently had a light refresh, and upon appearing publicly at it’s first show since the rebuild, it was voted “Best In Class”.
The restoration has been a long one, and very expensive but the satisfaction has certainly paid off for Andrew, now an expert himself on the vehicle and a passionate restorer, he is now on the lookout for his next project, and who knows if we will see another beautiful Land Rover perfectly restored to former glory…. We’ll be waiting and ready to follow you on your next adventure Andrew!
Owner and restorer
Andrew Starkey lives with his family in Yorkshire, a funny and entertaing guy, very competent too!
His love and passion for Land Rover’s goes back some thirty years or so, when he bought his first Land Rover, which he needed to pull a speedboat on it’s trailer he had down at a nearby lake.
Since then, Land Rover’s have entered his life and garage too, 00SP17 does’nt rest alone, he has a few other examples, one of which is a magnificient Series One.